Konsultacje naukowe we Wrocławiu


W poniedziałek 14 stycznia br. odbyłem podróż do Wrocławia. W sumie w drodze (5 typów pociągów uruchomionych przez 4 przewoźników) spędziłem cały dzień, większość w pociągach. Celem mojego wyjazdu były konsultacje naukowe z naczelnikiem Oddziałowego Biura Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu Panem dr. hab. Tomaszem Balbusem. 
Jest on autorem wielu pozycji naukowych dotyczących konspiracji niepodległościowej oraz aparatu represji w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Nasza rozmowa trwała około 30 minut. Jej głównym tematem była moja rozprawa doktorska, wspólnie z moim rozmówcą ustaliliśmy, że najlepiej dla mnie abym skupił się na działalności pułkownika Franciszka Niepokólczyckiego w drugiej konspiracji oraz jego procesem i pobytem w więzieniu.
Tym zagadnieniom należałoby poświęcić 3-4 rozdziały mojej pracy, natomiast  okres kariery wojskowej w II RP i działalność konspiracyjna podczas II WŚ byłaby prologiem do pracy. Za epilog całości posłuży ostatni rozdział traktujący o życiu płk. Niepokólczyckiego po wyjściu na wolność co nastąpiło w grudniu 1956 r. W tej sytuacji zasadniczym zmianom ulegnie plan pracy ale czy to będzie ostateczna zmiana ? Nie potrafię na chwilę obecną odpowiedzieć na to pytanie, czas pokaże…

Komentarze