Podsumowanie badań nr 4


W połowie marca bieżącego roku otrzymałem informacje, że w czytelni katowickiego oddziału Instytutu Pamięci Narodowej czekają na mnie koleje archiwalia przydatne w mojego doktoratu. Chodziło mianowicie o akta dotyczące oskarżonych działaczy II Zarządu Głównego Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego. W sumie było tego 19 j. a. na łączną liczbę 4035 kart
.
Wśród dokumentacji, którą przeglądałem w okresie od 20 marca do 30 kwietnia bierzącego roku znajdowały się następujące akta:
- dokumenty podziemia.
- prasa podziemna.
- protokoły przesłuchań oskarżonych.
- protokoły przesłuchań świadków.
- mowy prokuratora.
- mowy obrońców.
- zeznania procesowe oskarżonych.
- zeznania procesowe świadków.
- różne dokumenty dotyczące procesu: skargi rewizyjne, prośby o ułaskawienie, postanowienia Najwyższego Sądu Wojskowego, protokoły odczytań wyroków/ułaskawień, protokoły posiedzeń NSW.
- różne dokumenty dotyczące odsiadek wyroków w więzieniach.
- różne dokumenty dotyczące pobytu w więzieniu płk. Franciszka Niepokólczyckiego (prośby o ułaskawienie, opinie naczelników więzień, opinie lekarskie, prośby o urlop zdrowotny).
Skupiałem się na dokumentacji dotyczącej bezpośrednio lub pośrednio płk. Niepokólczyckiego, którą fotografowałem w całości. W sumie wykonałem ponad 2 tys. zdjęć.
Podsumowanie powyższe dotyczy „jedynie” akt procesu krakowskiego. W chwili obecnej przeprowadzam kolejne kwerendy w jednostkach archiwalnych, które spływają cały czas z Krakowa oraz Warszawy. Sprawozdanie z nich przedstawię po zakończeniu następnego etapu badań jak również podam na koniec semestru wyniki kwerend przeprowadzonych od początku studiów doktoranckich.
Na kwerendy opisane powyżej poświęciłem około 83 godzin przy 17 wizytach w czytelni.

Komentarze