Relacja z III Zimowej Szkoły Historii Najnowszej Instytutu Pamięci Narodowej


W poprzednią sobotę wróciłem z leżącego na południowy zachód od Warszawy ośrodka konferencyjno-szkoleniowego „Kuklówka Conference”. Odbywało się w nim wydarzenie naukowo-edukacyjne o nazwie przedstawionej w tytule. Zajęcia merytoryczne odbywały się codziennie od 9 do 19:30 (za wyjątkiem pierwszego i ostatniego dnia). W tym czasie były dwie przerwy na „kawę” oraz jedna obiadowa.
Zajęcia prowadzili najlepsi specjaliści z całej Polski oraz z zagranicy.


Były ich trzy rodzaje:
- seminaria, na których prezentowaliśmy 20 minutowe referaty, później była 20–30 minutowa dyskusja. Prowadzili je wspólnie dr Łukasz Kamiński (Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dalej: IPN) oraz dr Władysław Bułhak (zastępca dyrektora Biura Edukacji Publicznej dalej: BEP IPN). Tematyka referatów dotyczyła różnych aspektów szeroko rozumianej historii najnowszej.
- Wykłady wygłosili prof. Antoni Dudek (Uniwersytet Jagielloński, członek Rady IPN); prof. dr hab. Jerzy Eisler (dyrektor Oddziału IPN Warszawa, Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk dalej: IH PAN, Uniwersytet Warszawski); prof. dr hab. Andrzej Paczkowski (członek Rady IPN, Instytut Studiów Politycznych PAN); dr Janos Tischler (dyrektor Instytutu Węgierskiego w Polsce); prof. dr hab. Rafał Stobiecki (Uniwersytet Łódzki); dr hab. Rafał Wnuk prof. KUL (Katolicki Uniwersytet Lubelski, Muzeum II Wojny Światowej); dr Andrzej Zawistowski (Dyrektor BEP).
- Warsztaty prowadzili: Andrzej Brzozowski (redaktor naczelny miesięcznika pamięć.pl), Anka Grupińska (pisarka, specjalistka od historii mówionej), dr Grzegorz Waligóra (BEP IPN Wrocław).
W seminariach brało udział 20 uczestników reprezentujących różne ośrodki naukowe w Polsce takie jak: Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie (2 osoby), Uniwersytet Gdański, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet im. Jana Kochanowskiego w Kielcach (2 osoby), Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (3 osoby), Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Jagielloński (3 osoby), Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uniwersytet Warszawski (2 osoby), Uniwersytet Wrocławski (3 osoby), Uniwersytet Zielonogórski.
Swój referat pt. „Społeczno-kombatancka działalność płk. Franciszka Niepokólczyckiego” wygłosiłem w piątek 7.III.2014 r. ok. godz. 16:30. Nie powiem, żebym się nie stresował ale nawet w miarę płynnie poszło. Starałem się mówić patrząc w notatki. Po zreferowaniu dostałem jakieś 6–8 pytań, na które w mojej ocenie odpowiedziałem całkiem dobrze. Jeżeli mnie coś szczególnie zainteresowało to zadawałem również pytania wykładowcom oraz kolegom, a także starałem się być aktywny podczas warsztatów. Ponadto przeprowadziłem kilka indywidualnych rozmów dotyczących mojego doktoratu. Podsumowując, było to bardzo ciekawe przeżycie. Mam nadzieje, że jeszcze uda się je powtórzyć.

Komentarze